Cała prawda o jodze

Istnieje wiele zwolenników, jak i przeciwników jogi. Zwolennicy to przede wszystkim te osoby, które praktykują jogę oraz czerpią z tego przyjemność – czy to psychiczną czy fizyczną. Przeciwnikami jogi są zwłaszcza chrześcijanie, wśród których istnieje powszechna opinia (szerzona z księżmi na czele), że joga to grzech. Jak jest naprawdę? Jakie są fakty i mity na temat jogi? Odpowiedzi na nurtujące pytania w temacie jogi znajdziesz w niniejszym artykule. Należy jednak podkreślić, że celem artykułu nie jest ukierunkowanie czytelnika – wybór pomiędzy dobrem a złem. Celem artykułu jest chwila refleksji, zastanowienia się nad jogą – zanim wydasz na nią jednoznaczny osąd.

joga

Trochę historii – czyli skąd się wzięła joga?

Joga została zapoczątkowana już w 2500 roku p.n.e. w Indiach. Za prekursora jogi uważa się hinduskiego mędrca zwanego Patandżalim. To on zaprezentował pierwsze techniki jogi. Samo słowo joga wywodzi się ze sanskryckiego słowa: „juy” – co oznacza: scalać, jednoczyć, łączyć. Innymi słowy joga odnosi się do jedności ciała, duszy i umysłu. W Polsce najbardziej popularną formą jogi jest hatha joga, która przede wszystkim poprawia kondycję fizyczną. Zaś jak wiadomo – w zdrowym ciele zdrowy duch. Hatha joga pozwala więc na uspokojenie umysłu. Joga wiąże się też często z medytacją – która bywa błędnie rozumiana jako modlitwa. Tymczasem medytacja to najprościej mówiąc zagłębienie się w swoich myślach oraz uspokojenie ich poprzez uważny, jednolity oddech. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak to proste narzędzie, które jest podstawą naszego życia – może pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie. Trzeba tylko oddychać w sposób umiejętny. Właściwy oddech oraz koncentracja w połączeniu z odpowiednimi ćwiczeniami to właśnie joga.

Joga a Biblia

Czy w Biblii jest jakaś wzmianka o jodze? Nie. W żadnym miejscu Biblii nie jest napisane, że joga jest zabroniona, że joga to zło czy grzech. Prawdą jest, że joga wywodzi się z religii hinduistycznej. W takim razie nie można jej całkowicie odciąć od religii niechrześcijańskiej. I chyba to jest główną przyczyną oskarżeń kierowanych przez Kościół w stronę jogi. Jednak uprawianie jogi – nie zawsze wiąże się z praktykowaniem hinduskiej religii. W 2015 roku sąd apelacyjny w Kalifornii wydał orzeczenie, że joga ma charakter świecki. Dlatego może być nauczana nawet w szkole, ponieważ nie narusza wolności religijnej uczniów. Dodatkowo, jednym z najbardziej znanych joginów na świecie jest katolicki ksiądz Joseph Pereira, u którego niedawno byłam na warsztatach we Wrocławiu. Prowadzi on Fundację KRIPA, w której ucząc jogi pomaga osobom uzależnionym od alkoholu i innych środków odurzających, a także nosicielom HIV i chorym na AIDS.

p1

Ks. Joe Pereira – warsztaty we Wrocławiu

p3

Niesamowite jak można ćwiczyć w wieku 75 lat – ks. Joe Pereira

Naukowe dowody na korzystne działania jogi

W ciągu ostatnich lat wzrasta ilość badań potwierdzających pozytywny wpływ jogi na funkcjonowanie organizmu człowieka. Wśród efektów praktykowania jogi wyróżnia się przede wszystkim:

  • Poprawę siły, wytrzymałości i postawy ciała
  • Niwelowanie dolegliwości związanych z kręgosłupem
  • Uregulowanie ciśnienia krwi, metabolizmu i pracy serca
  • Łatwiejsze oddychanie
  • Obniżenie nadwrażliwości ciała na ból
  • Zwiększenie odporności organizmu
  • Mniejszą podatność na stres
  • Lepszy sen
  • Lepszą koncentrację
  • Ułatwienie trawienia
  • Usunięcie toksyn z organizmu
  • Zmniejszenie dolegliwości związanych z zapaleniem stawów i układu mięśniowo-szkieletowego
  • Zmniejszenie dolegliwości związanych z menstruacją

Jak widać, można wymienić wiele różnych korzyści jogi. Ze względu na to, jest ona odpowiednia niemal dla każdego człowieka – w różnym wieku i o różnej sprawności fizycznej. Poleca się ją również dla kobiet w ciąży, sportowców czy osób starszych.

Jakie wnioski?

Osoba wyznająca religię hinduistyczną może praktykować jogę. Tak samo, osoba praktykująca jogę, może wyznawać religię hinduistyczną. Może, ale nie musi. Joga nie zawsze jest powiązana z religią, a szereg licznych badań pokazuje, że ma ona bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Dlatego warto wykonywać podstawowe ćwiczenia jogi, czyli asany – pamiętając przy tym o jednej zasadzie: „Nieważne jak głęboko wejdziesz w asanę. Liczy się to, kim jesteś będąc w niej” ~ Max Strom

ja

Uwielbiam stanie na rękach. Asana ta wzmacnia układ odpornościowy. W oddali na obrazie znany jogin B.K.S.Iyengar.

Źródło:

Associated Press. (2015). California court rulet teaching yoga in schools not gateway to Hinduism. Foxnews.com. Pobrano z:http://www.foxnews.com/us/2015/04/04/california-court-rules-teaching-yoga-in-schools-not-gateway-to-hinduism.html

Grabara M. (2009). Joga jako odpowiednia dla każdego forma ćwiczeń ruchowych. Turystyka i Rekreacja, 5, 92-98.

Wiśniewska B. Joga  – jak rozpocząć? Zdrowie, 4-5.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.