Witamina C – witamina życia

Witam Was serdecznie z kolejnym nowym wpisem.

Kontynuując nieco temat poruszonych w poprzednim wpisie suplementów diety, które przyjmuję, dziś postanowiłam Wam opowiedzieć o witaminie C – witaminie przez wielu nazywanej witaminą życiaZapraszam do lektury.

Czym jest witamina C?

Witamina C (z chemicznego punktu widzenia nazywana kwasem askorbinowym) jest jedną z najważniejszych substancji, które musimy regularnie przyjmować w diecie. Należy bowiem zdawać sobie sprawę, iż nie jest ona przez nasz organizm produkowana, ani nie może być przez niego magazynowa. Tym samym, całość witaminy życia dostępnej dla naszych komórek jest wypadkową jej ilości w produktach żywnościowych i przyjmowanych suplementach diety.

Rola witaminy C w naszym organizmie?

Jak wspomniałam wcześniej, witamina C jest jedną z najważniejszych substancji, którą musimy dostarczać do naszego organizmu każdego dnia. Fakt ten bezpośrednio wynika z jej licznych ról, które pełni w naszym ciele. Spośród nich, chciałabym Wam przedstawić tylko kilka, moim zdaniem najważniejszych. Są to:

  • Rola w syntezie kolagenu – witamina C odgrywa jedną z kluczowych ról w syntezie tego głównego białka naszych tkanek łącznych (między innymi skóry, czy chrząstek stawowych). Jej niedobór prowadzi w tym aspekcie do znanego z lekcji historii szkorbutu (choroby objawiającej się między innymi wypadaniem zębów).

  • Rola w syntezie hormonów steroidowych – witamina C jest bardzo ważnym elementem przemian chemicznych, niezbędnych do wytworzenia hormonów takich jak testosteron, czy estrogeny (hormonów decydujących w dużej mierze o poczuciu kobiecości oraz męskości).

  • Rola we wchłanianiu żelaza – bez witaminy C nie jest możliwe wchłanianie żelaza niezbędnego do syntezy przenoszącej tlen hemoglobiny. Jej niedobory w tym zakresie mogą skutkować anemią, która objawia się osłabieniem, sennością oraz złym samopoczuciem.

  • Rola antyoksydantu – witamina C jest jednym z najsilniejszych, naturalnych antyoksydantów (związków odpowiadających za nasz zdrowy i młody wygląd).

Witamina C – zalecane dzienne spożycie

Światowe normy żywieniowe mówią o tym, iż dorosły mężczyzna każdego dnia powinien spożywać 90 mg witaminy C, natomiast dorosła kobieta 75 mg. Zdaniem jednak wielu naukowców jest to jedynie konieczne minimum. Praktycznie bowiem, nie ma ustalonej górnej granicy bezpiecznego spożycia tej witaminy. Dawki rzędu 1 do 2 gramów wydają się w pełni bezpieczne, a wręcz korzystne dla zdrowia.

jog1jog

Jaki preparat witaminy C ja stosuję?

Od niedawna w swojej codziennej suplementacji przyjmuję preparat Collup (powyżej na zdjeciu). W swoim składzie, oprócz witaminy C, zawiera on również wiele innych substancji (między innymi kolagen oraz cynk i selen). Na jego zakup zdecydowałam się po przeczytaniu licznych pozytywnych opinii jego użytkowniczek oraz listy potencjalnych korzyści z jego stosowania (dla przykładu, producent suplementu Collup pisze na opakowaniu o widocznej poprawie stanu zdrowia skóry, włosów i paznokci oraz hamowaniu procesów starzenia się).

Abstrahując nieco od tematu witaminy C, chciałam Wam jeszcze opowiedzieć o drugim suplemencie, którego używam razem z preparatem Collup. Jest to produkt Magnesium Complex (powyżej na zdjęciu), który jako osoba aktywna fizycznie również postanowiłam stosować ze względu na męczące mnie czasami skurcze mięśni.

Zdaje sobie sprawę z dosyć wysokiej ceny obu suplementów, ale uważam, że lepiej inwestować w produkty najwyższej jakości. Oba preparaty najpierw chcę przetestować na sobie i dopiero wtedy wypowiedzieć się na ich temat. Myślę, że gdzieś za miesiąc wrzucę o nich nieco obszerniejszy wpis.

DSCF9704

Bardzo lubię się rozciągać każdego dnia. A Wy? :)

A jeżeli macie braki suplementów, to zapraszam Was do sklepu ECO SHOP i tutaj na hasło Fitnessizycie otrzymacie 25% rabatu :)

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.