Asertywność – szczęśliwe życie

IMG_3765

Eilat/Izrael

Asertywność – klucz do szczęśliwego życia

Asertywność – dosyć często słyszy się to magiczne słowo. Czym ono właściwie jest?

  • To codzienne funkcjonowanie w zgodzie z zasadą: „żyj i daj żyć innym”.
  • To postawa, która pozwala na zachowanie właściwych relacji z innymi ludźmi.
  • To szanowanie siebie i innych (czasu, opinii, postaw, zachowań).
  • To pewien balans, który pozwala na swobodne wyrażanie się każdej ze stron, bez podważania prawa do bycia po prostu sobą.

Czy asertywności można się nauczyć?

Oczywiście, że tak! Istnieje wiele treningów interpersonalnych, których celem jest kształtowanie asertywności. Jednak można się też jej nauczyć samemu. O czym należy pamiętać?

  • Masz prawo do wyrażania własnego zdania.
  • Masz prawo do czasu wolnego i przyjemności.
  • Tylko Ty dysponujesz swoim czasem i nikt nie powinien planować go za Ciebie.

Jeśli dotąd nie byłaś/byłeś dość asertywny i czujesz, że wykonujesz tylko polecenia innych, zapominając o sobie – czas to zmienić! Jak to zrobić?

  • Jeśli coś Ci się nie podoba, mów o tym głośno. Ale pamiętaj – nie masz krytykować, tylko wyrazić swoją opinię. To, że Tobie się coś nie podoba, nie oznacza, że innym także. Każdy ma swoje gusta, które trzeba szanować. Zamiast mówić: Kolor Twojej sukienki jest okropny! Powiedz: Ja nie kupiłabym sukienki w takim kolorze, ale skoro Tobie się podoba – szanuję to. Traktuj więc innych tak, jakbyś sam/a chiał/a, aby Cię traktowano.
  • Szanuj swój czas. Przyjeżdżasz zmęczona/y po pracy i jedyne o czym marzysz to ciepła kąpiel i łóżko – a tu zapowiadają się niespodziewani goście? Powiedz wprost, że to nie jest odpowiedni czas na wizyty.  Nie musisz się tłumaczyć, powiedz po prostu, że masz już swoje plany i chętnie spotkasz się w innym terminie.

 Jak się zachować, gdy ktoś Cię krytykuje?

Nie wszyscy ludzie są asertywni, dlatego w różnych sytuacjach możesz się spotkać z krytyką innych. Jak się wtedy zachować? Pamiętaj, że krytyka jest subiektywna. To, że jedna osoba skrytykowała Cię z jakieś powodu – nie oznacza, że inni też tak myślą.

Pięć złotych zasad przyjmowania krytyki

  • Wysłuchaj, nie przerywaj.
  • Nie dyskutuj.
  • Nie obrażaj się.
  • Szanuj i przemyśl – bo krytyka może być konstruktywna, doprowadzić Cię do refleksji i jak się potem okaże – w sposób pozytywny zmienić coś w Twoim życiu
  • Jeśli po przemyśleniu stwierdzisz, że krytyka była  nieuzasadniona – odrzuć ją i bądź dalej sobą. Jak mawiał Aleksander Fredro: “Mądra krytyka oświeca, głupia gasi”. Staraj się, aby ta bezzasadna krytyka Cię nie gasiła. Nie przejmuj się innymi i żyj ze sobą w zgodzie.

Korzyści z bycia asertywnym

Podstawową korzyścią z bycia asertywnym jest  większy szacunek do siebie i swoich zachowań, opinii, myśli czy pracy. Z tym też wiąże się wzrost:

  • Poczucia godności.
  • Poczucia własnej wartości.
  • Szczęścia.

Jaka jest dewiza bycia asertywnym?

Jeden z najbardziej znanych psychologów, zajmujących się asertywnością Herbert Fensterheim mówił: “Jeżeli masz wątpliwości, czy dane zachowanie jest asertywne, sprawdź, czy choćby odrobinę zwiększa ono Twój szacunek do samego siebie. Jeżeli tak, jest to zachowanie asertywne. Jeżeli nie – nie jest ono asertywne.” Zachowania asertywne warto stosować, zaś zachowania nieasertywne są bezużyteczne.

*

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.