Co robić aby lepiej spać? #dream

Każdy człowiek po męczącym dniu w pracy potrzebuje odpowiedniego relaksu, aby jego organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Dobrze zbilansowana dieta, odpowiednia ilość snu lub techniki relaksacyjne to tylko niektóre przykłady jak można pomóc sobie w odpoczynku po codziennej pracy. Jak poradzić sobie ze zmęczeniem? Dlaczego odpoczynek i sen jest tak ważny? Odpowiedzi są poniżej.

ja2

Każdego ranka masz dwie możliwości: kontynuować spanie ze swoimi marzeniami lub obudzić się i je realizować :)

Śpij dużo, a zrobisz jeszcze więcej, a Twoja praca będzie efektywniejsza!

Mówi się, że sen jest jednym z najważniejszych czynników prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wpływa na pamięć i koncentrację oraz ogólny stan naszego ciała. Musimy pamiętać o kilku zasadach, aby nasz organizm po kilku godzinach snu był zregenerowany i przygotowany na kolejny ciężki dzień. Podczas snu w naszym mózgu zachodzą dwa procesy: faza nrem(faza regeneracyjna) i rem(faza marzeń sennych), ale o tym pewnie już większość słyszała. Co więcej to wtedy dochodzi do regeneracji naszych komórek.

Co się dzieje z naszym ciałem w czasie głębokiego snu?

  • głęboki sen zwalnia metabolizm
  • organizm zaczyna się regenerować
  • sen wpływa na utrzymanie równowagi hormonalnej
  • sen wpływa na naszą pamięć
Zaburzona gospodarka hormonalna może powodować zawroty głowy, napięcie, problemy z koncentracją i głód

Aby nasz sen był dobry jakościowo, abyśmy czuli się wypoczęci po całej nocy powinniśmy

  • starać się prowadzić regularne tryb życia i spożywać regularne posiłki
  • dwie trzy godziny przed snem nie korzystać z żadnych urządzeń jak telefon, tablet czy telewizor, lepiej w tym czasie zrelaksować się w inny sposób, czytając książkę, wziąć relaksująca kąpiel lub w inny wybrany sposób
  • dopasować do siebie odpowiednie łóżko, a przede wszystkim materac, który powinien być wygodny i dostosowany twardością do naszych potrzeb. To da nam gwarancję wygody, która pozytywnie wpłynie na nasz kręgosłup, a co za tym idzie na zdrowie i samopoczucie
  • należy ograniczyć spożycie kofeiny i alkoholu szczególnie w godzinach popołudniowych, aby organizm mógł swobodniej się wyciszyć i spokojnie zasnąć
  • pokój, w którym śpimy powinien być wywietrzony przed snem oraz mieć odpowiednią temperaturę, powinniśmy go również przyciemnić, aby nasz sen był spokojny i nieprzerwany
  • wszystkie wieczorne czynności powinny być wykonywane w tej samej kolejności każdego dnia, aby lepiej przygotować się do codziennego zasypiania

Oprócz tych bardzo ważnych zasad dotyczących snu musimy pamiętać o tym, aby dbać o siebie także w ciągu dnia. Odpowiednia ilość dostarczonych witamin, aktywność fizyczna, a także robienie sobie przerw w ciągu dnia na odpoczynek pomoże nam zregenerować się i dodać sobie sił. Jeśli czujemy nagły spadek energii powinniśmy zrobić sobie przerwę na przykład na “coffee nap” i napić się kawy, usiąść na chwilę, zjeść coś słodkiego i z pewnością poczujemy przypływ energii. Krótki spacer na świeżym powietrzu w przerwie od pracy również pomoże nam wrócić do dalszych zadań. Te paradoksalnie małe przyjemności poprawią humor, zmotywują do dalszej pracy i wpłyną pozytywnie na resztę dnia.

Muszę przyznać, że ja również miałam problemy z ciągłym zasypianiem i wstawaniem rano. Zazwyczaj musiałam szybko przygotować się do snu, wtedy rano miałam straszne problemy ze wstaniem, co skutkowało złą koncentracją no i słabym humorem. Odkąd zaczęłam stosować powyższe zalecenia poczułam się naprawdę lepiej i zdrowiej. Zwróciłam uwagę na to co jem, staram się jeść dobrze i zdrowo, oczywiście mimo małych wyjątków :) :) , dużo ćwiczę i prowadzę bardziej regularny tryb życia. Zmieniłam także materac na bardziej wygodny, a mój kręgosłup jest mi za to wdzięczny pomimo też, że praktykuję jogę kręgosłupa. Polecam wszystkim przeanalizowanie swojego dnia i zaczęcie od małych zmian, które wpłyną dobrze na sen i odpoczynek. A może macie jakieś swoje sposoby na regenerację duszy i ciała? Coś co działa od zawsze i pomaga Wam przetrwać trudny dzień? Podzielcie się swoją wiedzą, może i ja znajdę jeszcze coś nowego dla siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.