Jelita – drugi mózg w ciele. Część 1

Witajcie!

Przeczytałam ostatnio ciekawe książki, w którym mowa była o zdrowym odżywianiu, dietach, odporności i jelitach. Właśnie jelita zainteresowały mnie najbardziej. Zapraszam więc na wstęp – I część.

Jelita – drugi mózg w ciele

Dobry nastrój, pozytywne nastawienie czy stany depresyjne – wszystko zaczyna się w mózgu. W to wierzy zdecydowana większość ludzi. Jednak liczne badania dowodzą, że wszystko zaczyna się w zupełnie innym, dość pokręconym miejscu. Związek pomiędzy układem nerwowym a trawiennym jest o wiele silniejszy, niż by się to mogło wydawać na pierwszy rzut oka. Prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego ma niesamowity wpływ na ludzką psychikę. Nasza odporność, zarówno na choroby fizyczne jak i kryzysy psychiczne, pochodzi z brzucha.

Przez żołądek do wielu chorób

Jelitowy system nerwowy składa się z ponad 100 milionów neuronów, które rozłożone są na około 9 metrach przewodu pokarmowego. Tyle mniej więcej wynosi średnia odległość od przełyku do odbytu. To właśnie tam odbywa się: rozdrabianie pokarmów, trawienie, wchłanianie składników odżywczych i wydalanie. Stamtąd docierają do mózgu informacje również o naszym samopoczuciu. Na znaczną część naszych emocji mają wpływ właśnie sygnały pochodzące z organów wewnętrznych. Jelita wykorzystują ponad 30 neuroprzekaźników, podobnie jak mózg, więc 95% produkowanej serotoniny pochodzi właśnie z tego miejsca. Ten hormon odgrywa zaskakująco dużą rolę w leczeniu takich chorób jak: osteoporoza, depresja czy autyzm. Zdrowe trzewia są kluczem do wyleczenia wielu dolegliwości.

Moc prawidłowej flory bakteryjnej

Obecnie nie są jeszcze znane wszystkie połączenia między jelitami a chorobami. Natomiast mamy już pewność, iż mają one wpływ na nasz umysł oraz na reakcje obronne organizmu. 70% działań, za które jest odpowiedzialny system odpornościowy, opiera się na tropieniu oraz usuwaniu wszystkiego, co nam szkodzi i nas niszczy od wewnątrz. Bakterie w jelitach stale “komunikują się” z systemem nerwowym. Mają wpływ nie tylko na metabolizm, stan skóry czy trawienie. Poza zmianą nawyków żywieniowych warto również wspomagać się probiotykami. Wyniki badań jasno pokazują, że regularna suplementacja probiotykami zawierającymi szczepy Bifidobacterium oraz Lactobacillus przez kilka tygodni zmniejsza objawy towarzyszące: depresji, nerwicy, zaburzeniom obsesyjno-kompulsywnym. Ponadto zauważono również obniżenie wskaźnika CRP (marker stanów zapalnych) oraz poziomu insuliny.

Połknięcie tabletki z dobrymi bakteriami nie sprawi oczywiście, że nagle rozwiążą się wszystkie problemy zdrowotne i będziemy oazą spokoju. Połączenie jelit z mózgiem jest skomplikowane i wymaga dalszych badań. Jednak w świetle aktualnych okoliczności oraz spostrzeżeń już wiadomo, że musimy zmienić podejście do tego, w jakim sposób leczymy nasze ciało oraz umysł. 

Dbajmy o nasze jelita – drugi mózg.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.