Zielone warzywa i owoce. Chlorofil.

Na pewno większość z nas wie, że to właśnie chlorofil nadaje zielone zabarwienie roślinom. Nie jest również tajemnicą fakt, iż ma on zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

green-214133_1920

CHLOROFIL

Zielone rośliny zawierają chlorofil, który jest nazywany “zieloną krwią” – jest to nawiązanie do ludzkiej hemoglobiny. Łączy się on z toksycznymi związkami i zapobiega przedostaniu się ich do tkanek, przez co oczyszcza organizm. Usuwa z organizmu wolne rodniki. Działa regenerująco na wątrobę, zapobiega anemii i łagodzi stany zapalne.

Zielona barwa chlorofilu jest spowodowana faktem, że pochłania on dużą część tzw. czerwonego i niebieskiego światła, a odbijane jest przez niego światło zielone, dlatego widzimy go właśnie w tym kolorze.

CHLOROFIL – właściwości

O tym, że należy jeść zielone warzywa, słyszymy od najmłodszych lat. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy z rangi tej powinności. Spożywając chlorofil chronimy swój organizm przed wolnymi rodnikami, które sieją spustoszenie na poziomie komórkowym naszego organizmu.
Regulację pracy układu pokarmowego także można wpisać na listę zasług „zielonej krwi”. Wspomaga on tworzenie się symbiotycznej flory jelitowej, można powiedzieć, że czuwa nad hodowlą naszych pokarmowych pomocników, jednocześnie niszcząc szkodliwe drobnoustroje. Tam, gdzie jest chlorofil, nie rozwinie się choroba bakteryjna.
Ponadto chlorofil reguluje cykl miesiączkowy oraz pracę m.in. tarczycy, która odpowiada za równowagę hormonalną organizmu.

CHLOROFIL – występowanie

Najbogatszym źródłem chlorofilu są świeże warzywa liściaste – natka pietruszki, sałaty i jarmuż. W okresie jesienno-zimowym oraz na wiosnę warto wzbogacić dietę o kiełki oraz algi. Dużą ilość chlorofilu zawierają też trawa jęczmienna, spirulina i chlorella.

Zielone warzywa:

  • brokuły – słyną z właściwości przeciwnowotworowych. Najlepiej gotować je na parze lub przyrządzać z nich zupy.
  • fasolka szparagowa – jest bogata w kwas foliowy i inne witaminy grupy B. Wzmacnia układ odpornościowy.
  • zielona papryka – świetnie reguluje przemianę materii i podnosi odporność.
  • zielony groszek – posiada właściwości przeciwnowotworowe. Badania dowodzą, że może pomóc łagodzić objawy menopauzy.
  • kapusta – warzywo odchudzające. Regularne spożywanie kapusty pomaga w leczeniu anemii, a także wpływa na poprawę wyglądu włosów, paznokci i cery.
  • zielone szparagi – wzmacniają organizm i zapobiegają anemii.
  • jarmuż – wspomaga pracę serca, zapobiega rozwojowi zmian nowotworowych. Oczyszcza organizm z toksyn.
  • seler naciowy – skutecznie usuwa toksyny, pobudza przemianę materii korzystnie wpływa na układ odpornościowy.
  • awokado – zawiera silne przeciwutleniacze oraz kwas foliowy. Zawiera luteinę, która przeciwdziała chorobom oczu.
  • cukinia – wspomaga trawienie i ma silne działanie odkwaszające.
  • brukselka – zapobiega powstawaniu nowotworów.
  • ogórki – zalecane spożywanie przy chorobach dróg moczowych i chorób serca.
  • szpinak – właściwości przeciwnowotworowe i zapobiega miażdżycy.
  • sałata – oczyszcza organizm z toksyn, poprawia pracę układu trawiennego.
  • rukola – działa bakteriobójczo i świetnie wpływa na wzrok.
  • por – oczyszcza nerki.
  • szczypior – wzmacnia odporność.

Zielone owoce:

  • jabłko – wspomaga trawienie i  zapobiega rozwojowi raka jelita grubego. Ważne – jabłka należy jeść ze skórką  – to w niej jest najwięcej substancji odżywczych.
  • melon – działanie przeciwnowotworowe, chroni przed nadciśnieniem i miażdżycą.
  • limonka – wzmacnia układ odpornościowy i pomaga w odkwaszaniu organizmu.
  • kiwi – obniża ciśnienie krwi. Działa przeciwzakrzepowo.
  • zielony grejpfrut – wspiera układ odpornościowy.
  • winogrona – działanie przeciwnowotworowe. Zawierają jod –  dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Biorąc pod uwagę stopień zanieczyszczenia żywności, jaką spożywamy, na pewno warto zaopatrzyć się w w zielone warzywa i owoce, rekompensujące straty wartości odżywczych w pokarmie. Należy jednak pamiętać, że tylko w pełni naturalne substancje są w stanie pomóc naszemu organizmowi. Wybierając odpowiednie, naturalne preparaty, wspomagamy swój organizm na wiele sposobów.

Bądźmy zdrowi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.